Moving time  2 godzin 37 minut

2,2
4,4

Obejrzane 260 razy, pobrane 10 razy

w pobliżu Mas Fumats, Catalunya (España)

Avui hem fet una ruta pel Parc Natural de Cap de Creus, però a una zona que no surt a les guies turístiques.
Hem anat fins a Roses i camí de Cadaqués hem deixat la carretera GI614 passat el km 3, girant a la dreta direcció Roses i un cop passat el Mas Palou hem aparcat còmodament a l'esquerra. Hi ha una tanca del Parc prohibint la circulació.
Comencem a caminar seguint la Riera de la Trencada, passem pel davant del Mas de Pairet, força ensorrat però serveix de corral d'un ramat de cabres.
Anem seguint la riera, passem pel costat d'un gran suro i un gran pí pinyoner i enfilem ja cam al gran Mas d'en Berta, que dóna nom al Serrat que pujarem més tard.
El Mas d'en Berta o de Can Berta, antigament Mas Tamariu, era una de les pairalies agrícoles i ramaderes més importants d'aquestes contrades, centre d'una extensa possessió territorial. La primera referència documental situa el mas en el veïnat de la Panida i era anomenat mas Tamariu, tal com consta en el cartoral de Santa Maria de Roses. Posteriorment passa a anomenar-se mas Berta. Al capbreu del 1500, l'heretat és referenciada com mas Berta de Villalonga (Arxiu Diocesà de Girona).
La seva decadència s'inicià, com en tants altres casos, amb el desastre de la fil·loxera, quan hi vivien 9 persones, segons un cens del 31 de desembre del 1887. Ha donat nom al "serrat de Can Berta", l'alta carena al nord de la vall de la Trencada en la divisòria entre els termes de Roses, el Port de la Selva i la Selva de Mar. Des de l'any 1959 resta abandonada.
Visitem molt atentament les ruïnes d'aquest gran mas i seguim amunt.
Hem de creuar la carretera de Cadaqués i enfilar per un corriol que ens porta directament al Castell de Bufalaranya.
El castell és un conjunt d'estructures muràries conservades a diferents alçades format per una muralla de planta irregular, adaptada als grans desnivells del terreny on es fonamenta, que conserva pràcticament tot el seu perímetre, tot i que amb gruixos variables depenent del tram.
Hom pensa que antigament el nomenat castell "Panna Nigra" ubicat entre els límits del monestir de Sant Pere de Rodes fa referència al Castell de Bufalanya. Actualment els habitants de l'entorn encara nomen el puig on es troba el castell com Monegra, sent aquest una pervivència de l'antic "Pinna Nigra".
El seu origen és molt antic i podria trobar-se en una construcció d'època visigoda, sarraïna o carolíngia.
Cal destacar la disposició de les pedres en forma d'espina de peix (opus spicatum).
Vist i gaudit el castell seguim amunt fins la carena del Serrat de Can Berta, carena que reseguim de dalt a baix, gaudint d'unes esplèndides vistes tant pel costat del Golf de Roses com del costat de Port de la Selva i el Cap de Creus.
Anem carenant fins el Coll de Sant Genís i allà comencem a baixar.
El corriol de baixada és un molt bonic camí plè de murs i barraques de pedra seca, herència del temps que aquestes muntanyes eren plenes de vinya.
Tornem a creuar la carretera i anem seguint el camí de la Torre del Moro.
La Torreta o Torre del Moro és una torre de defensa de planta quadrada que formava part d'una masia, de la qual només en queden vestigis. La torre és l'únic element del conjunt edificat que es manté dempeus.
Seguim fins a Mas Palou citat ja l'any 1.634 i format per diversos cossos adossats, amb la distribució interior força alterada degut a les reformes dels últims temps per convertir-lo en hotel i restaurant.
I ja abans de pujar al cotxe baixem fins a la Riera de la Trencada per veure les ruïnes del Molí Vell del Mas d'en Coll, ja citat l'any 1.789. El molí es va abandonar l'any 1.960.
Per acabar he de dir que la ruta té en realitat 8 km i un desnivell de 340m. A l'entrar a dins de la barraca restaurada, el GPS em va perdre i va marcar un baixa-puja desde i fins a la barraca que no és correcte.
Parking

Inici i fí de la ruta circular.

Zdjęcie

Entrada al Parc, prohibida a vehicles.

Mas Pairet.

Esquerra

Drzewo

Arbres monumentals

Rzeka

Riera de la Trencada.

Mas d'en Berta

Skrzyżowanie

Creuem la carretera, indicador Castell.

Zamek

Castell de Bufalaranya

En la còpia d'un pergamí de 1361, el 1642, el Capbreu de l'abadia de Roses, es parla d'un "Castell de Bufagranges". Dels anys 1789 al 1802, als Capbreus de l'abadia de Roses es menciona el "Mas Isern del castell de Bufalaranya". El 1895, Sebastià Aguilar, en una llista de llocs del comtat d’Empúries, esmenta "Brufaganyes". El nom Bufalaranya és d'ús modern.

Camí antic de Roses a Port de la Selva

Deixem la pista, agafem el corriol de l'esquerra

Panorama

Panoràmiques de Roses i Port de la Selva

Szczyt

Serrat de Can Berta, 390m.

Przełęcz

Coll de Sant Genís

Camí de baixada.

Źródło

Brollador d'aigua, però avui sec.

Camí de baixada.

Barraca restaurada

Creuem la carretera.

Pomnik

La Torreta o Torre del Moro.

Esquerra.

Mas Palou

Molí Vell del Mas d'en Coll

3 Opinie

• Zdjęcie amboix

amboix 2020-12-17

Ruta fantàstica per un cap de creus ben diferent del tipicament conegut.
    Rura molt verda que Ressegueix camins i propietats d'antigues cases pairals, ple de murs de pedra seca que protegia els conrreus de vinya àntics amb vistes fantàstiques al golf de Roses per una banda i per l altre la badia de Port de la Selva. Ruta molt recomenable!

• Zdjęcie FERRARI100

FERRARI100 2020-12-18

Exacte, amboix, és una zona amb un encant especial, t'enamora!

• MakinaMCL 2021-03-14

I have followed this trail  zweryfikowane  View more

Muy buena ruta, natura a tope