Moving time  2 godzin 59 minut

2,5
5,1

Obejrzane 137 razy, pobrane 3 razy

w pobliżu Rocafort, Catalunya (España)

Ruta dins del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, per visitar tres masies (o el que queda d'elles) de gran esplendor a l'època de la vinya i el ví, abans de la fil.loxera.
Encara que les tres masies estiguin dins del terme de Mura, la pista que ens hi porta surt de Pont de Vilomara, concretament comença al carrer Farell.
Fins a la Casa Nova de Sant Jaume (enrunada), la pista és molt bona, a partir d'allà no tant, però és apta (amb cura), per tota mena de vehicles.
Aparquem a l'Alzina del Farell, encara que se la coneix per l'Alzina dels Penitents.
D'allà fins al Farell ens hi porta una pista (amb una tanca per evitar el pas de vehicles), en pocs minuts.
Es tracta d’una masia fortificada que té diversos cossos que s’han anat afegint en diferents èpoques.
La part més antiga és una estructura en forma de torre que actualment queda al centre de la façana principal que s’obre a llevant.
La casa molt probablement és anterior als segles X-XI, tal com mostra la seva estructura. La documentació més antiga que fa referència és de l'any 1395.
Aquesta casa i les altres dues que visitarem avui, van tenir al s.XVIII un important auge econòmic degut a la producció de vi, com ho demostren les llindes gravades en les portes de les cases i les moltes tines que tenen.
La casa ara pertany a la Diputació que la té tancada. Si estigués a França estaria ben conservada i es cobraría una entrada per visitar-la, aquí ho deixem perdre tot, ens fa falta encara aprendre molt per conservar el nostre patrimoni.
Vist el Farell, reculem fins a l'Alzina i continuem per una pista ampla i llarga (3km.) que ens portarà finalment a la següent masia d'avui: Puigdoure.
Puigdoure és un altre gran mas, aquest del s. XIV, dedicat a la vinya i el vi, com ho demostren les tines que hi trobem.
Malauradament abandonada s'està esfondrant, encara que una part manté la teulada. Al seu interior indica que va ser habitada almenys fins al 1975/76 per les moltes fotografies de revistes d'aquells anys que cobreixen les parets.
Té un pou amb aigua i una gran mola d'un trull d'oli convertida en taula.
Pel darrere de la casa podem seguir un corriol que ens durà en pocs minuts al cim de Puigdoure (722m.), amb interessants vistes de la zona.
Reculem fins a la casa i uns metres de la pista que ens hi ha portat, per seguir una altra pista cap a l'esquerra i hem d'estar atents a un petit corriol marcat amb una fita al terra que ens endinsa al bosc, cap a la dreta.
Aquest corriol ens porta al Mirador de la Creu (la creu ja no hi és) i veiem a sota el cingle el tercer mas d'avui, el Mata-rodona.
Per anar--hi hem de recular uns metres fins a una fita que ens marca un corriol a l'esquerra i fer una baixada una mica vertical.
Si ara tornés a fer la ruta la faría en sentit invers, per evitar fer aquesta baixada del mirador a Mata-rodona, aquests trams tant verticals m'agrada més fer-los de pujada en lloc de baixada.
Mata-rodona és un altre gran mas que a partir d'un cos principal ha anat creixent a força d'afegir diferents cossos que fan funcions diverses.
La casa ja apareix documentada al segle XII. Com les altres, va ser una casa rica al segle XVIII degut a la producció de vi.
Actualment té una part conservada i tancada i altres dependències annexes ensorrades.
Al costat de la pista de tornada i no massa lluny de la casa, hi ha l'ermita de la Concepció.
I ara ens queden uns altres 3 km de pista fins al cotxe.
Parking

Inici a l'Alzina del Farell.

Sovint també se l'anomena alzina del Penitent per confusió amb un altre arbre que estava situat molt aprop, a la riera, i davant el qual descansaven els pelegrins que anaven descalços de Mura a Montserrat. La veritable alzina dels Penitents va desaparèixer fa uns 20 anys en ser tallada per un grup de furtius. Després de la desaparició de l'alzina dels Penitents, la del Farell va agafar protagonisme i el nom de l'antic arbre.

El Farell

La masia fou construïda el segle XII per tal de defensar-se dels atacs dels bandolers. Segons la llegenda, durant la guerra del Francès, soldats francesos en retirada varen amagar un cofre de joies i monedes d’or als voltants de l’Alzina dels Penitents. Pica de molí d'oli feta en un bloc de pedra tallat en forma cilíndrica amb una cavitat circular al centre. Sobre aquesta superfície girava al voltant d'un eix central la mola que xafava les olives. La tipologia d'aquesta pica correspon als molins d'oli més antics, probablement medieval.

Panorama

Panoràmica del Farell.

Montserrat

Zdjęcie

Camí

Dreta

Corrals de Puigdoure.

Skrzyżowanie

Cruïlla a l'esquerra cap a Puigdoure i a la dreta cap a Mata-rodona.

Esquerra, camí a Puigdoure.

Puigdoure

Edificada el segle XIV, com totes les masies dels voltants, Puidoure va viure el seu esplendor el segle XVIII gràcies a la producció de vi. Més tard, la fil·loxera provoca l’abandonament del mas. Actualment s’hi conserven dues tines en bon estat, una mola d’un antic trull d’oli i una cisterna per recollir l’aigua de la pluja.

Puigdoure.

Pou de Puigdoure.

Tines de Puigdoure i taula amb roda de molí.

Szczyt

Turó de Puigdoure, 722m.

Corriol a la dreta

Cruïlla a l'esquerra anada/tornada a mirador. A la dreta cap a Mata-rodona.

Panorama

Mirador

Zdjęcie

Cingles de sota el mirador.

Pou de Mata-rodona.

Mata-rodona

Masia del segle XII que, a partir d’un cos principal, al llarg dels anys anà creixent a còpia d’afeigir-hi diferents cossos d’obra popular. Al 1592 constava a l’ajuntament de Mura que vivien a la casa 20 persones. Al segle XVIII va tenir un important auge econòmic gràcies a la producció de vi. En època dels maquis, el 1944, s’hi amagaren una quadrilla de maquis. Actualment la masia és propietat de la Diputació de Barcelona i resta tancada. Per qui vulgui saber més dels maquis a Mata-rodona: http://caudelguille.net/diari-daabord/574-maquis-i-emboscats
Architektura sakralna

Ermita de la Concepció.

3 Opinie

• Zdjęcie rigocarbo9

rigocarbo9 2021-04-02

M'encanta aquesta versió . Felicitats per la feina tan ben documentada. Fa molts anys la varem fer Farell-Matarrodona per la pista. Aquesta és deu vegades més bonica.
    Salut..!

• Zdjęcie FERRARI100

FERRARI100 2021-04-02

Doncs ja saps que et toca fer, rigocarbo9, repetir-la! Salut i cames!

• Zdjęcie amboix

amboix 2021-04-10

Ruta molt bonica pel bonic Parc natural de Sant Llorenç del Munt, on es poden contemplar i admirar unes masies monumentals que ens traslladen a un passat que hauríem de protegir, doncs són patrimoni de la nostra arquitectura i també d'una época passada en la que la producció del ví abans la fil.loxera no arrasés les vinyes era cabdal en el món de la pagesia. Ruta de senderisme cultural molt recomenable!