Czas  4 godzin 25 minut

1,8
3,7

Obejrzane 44 razy, pobrane 5 razy

w pobliżu Corachar, Valencia (España)

Excursió molt agradable que transcorre per camins poc freqüentats i de gran interès paisatgistic que ens porta al vèrtex de la Puntassa passant per diverses coves, amb vistes expectaculars, boscos molt frodosos i descobrint racons interesants i singulars, un recorregut alternatiu a les clasiques rutes per la zona.

Accés al inici de ruta:
Des de La Sénia per la CV-105 fins al Boixar i des d'aqui enllaçar amb la CV-109 que en 7 km ens porta al Coratxà, lloc on s'inicia aquesta ruta

Recorregut:
Coratxà (1235 m) - Barranc dels Racons (1188 m) - Pista a Mas Pitxi (1260 m) - Barranc de la Fredat (1240 m) - Mas de Pitxi (1188 M) - Pi de Pitxi (1264) - La Puntassa (1344 m)- Cova de la Puntassa (1330 m) - Cova de Mitjavila (1342 m) - Cova de la Mestra (1297 m)- Canal de Mitjavila (1269) - Avenc de l’Ase (1307 m) - Camí dels Plans (1214 m) - Església de Sant Jaume (1245 m) – Coratxà (1235 m).

Descripció:
Situats al peu del monumental til·ler de Coratxà ens dirigim a buscar una pista que rumb al nord ens baixa al Barranc dels Racons, que travessem per començar a pujar per un bonic i antic camí que voreja la Solana pel vessant est i que ens porta fins a trobar una pista que es dirigeix ​​al Mas de Petxi, girem a la dreta i ens endinsem al Bosc de la Fredat, on el paisatge canvia radicalment de la solana a la obaga, aquí la pineda es troba acompanyada de boixos, grèvols i on s'han replantat orons i til·lers dins el projecte life "Reneix el Bosc".
Davant nostre hi ha el mas de Pitxi a l'altre costat del barranc. El camí que seguim fa la volta seguint les corbes de nivell per passar a l'altra banda del barranc i quan passem, la vegetació canvia i la pineda deixa pas al carrascar, acompanyat també de caducifolis.
Arribem al vell Mas de Pitxi, el mes ara es troba ja mig assolat. Les seves parets, el sostre mig en ruïnes, les escales enfonsades, la vella porta despenjada, l'antic forn ... ens expliquen en silenci la seva història, fins aquí arriba una pista traçada sobre el vell camí per on podríem continuar però nosaltres per estalviar-nos 1 kmde pista. agafem una drecera que des dels bancals que hi ha darrera del mas ens puja gairebé als peus de l'imponent Pi de Pitxi.
Un pi negral monumental, digne d'una pel·lícula del Senyor dels Anells, que estira els branques fins al terra.
Deixem enrere el pi i remuntem cap al cim de la Puntassa, i el seu vèrtex geodèsic (1344 mts.) La zona és d'una bellesa extraordinària, a més de ser una talaia de bona part de la Tinença i de l'horitzó que cap a l'oest s'obre a Terol, és també una microreserva de flora. Ens assomem al balcó del cingle més septentrional de la Mola, i a una esclexa oberta a la roca trobem la boca de la Cova de la Puntassa. Un abric d'uns 6 metres d'altura d'on surt una galeria en pendent descendent d'uns 80 metres de recorregut. Després de gaudir del "passeig" per l'interior de la cova tornem al centre de la mola, on un petit nucli d'arbres ens assenyala una petita depressió on trobem amagada la boca de la Cova de Mitjavila, un altra galeria en pendent d'uns 30 metres de recorregut, que en la part final ens regala unes boniques formacions enganxades a les parets.
Des de aquest punt desfem part de camí, però en lloc de continuar per la pista, prenem un petit barranc, fora sender que per la dreta va baixant fins a un primer nivell de cingles, en direcció sud-oest. A una raconada del barranquet trobem una curios pas entre roques, on un forat travessa tot el cingle. Anem a la recerca de la Cova de la Mestra. Seguint per una faixa entre cingles i entre monumentals exemplars de pi negral, uns metres més endavant arribem a part superior de la Canal de Mitja-vila que puja dels Molinars, accesible per l’esquerra i que fent alguna petita grimpada en porta a dalt del cingles, on després d'estar-nos una bona estona admirant el paisatge infinit que se'ns obre davant dels ulls cal continuar la ruta de tornada ja cap al poble de Coratxà.
Ens desviem un poc del camí per a guaitar l'Avenc de l'Ase, obert al pla cim de la mola, abans de continuar fins al maset del Serenero, mig assolat. Aqui arribem a una ampla collada que uneix la Mola de Mitja-Vila amb la Solana i la Fredat. Per aqui passa també la pista que venint del Coratxà passa pels Plans i des d'aquí continua fent la volta a la Mola (i que hem trobat anteriorment un parell de vegades). La pista segueix el vell camí de Pena-roja de Tastavins i nosaltres ara podríem seguir la pista fins al poble però per evitar la montonia del camí agafem una vella drecera i que ara es el nou traçat del Camí de la Rogativa, que s'arrapa a la vessant de la Solana.
El camí travessa un pinaret menut i continua per l'esquerra d'un barranquet que baixa cap als Plans, tot i que no és massa transitat no és difícil de seguir.
Coratxà s'alça de l'altra banda dels Plans on dalt d'un tossalet que el domina hi ha l'església de Sant Jaume, travessem els Plans on el camí, ample, va recte vorejat de parets de pedra que impedeixen els animals entrar als camps, i és que a més de camí també és un lligallo o pas ramader. Arribem així a la pista que hem deixat abans. Davant nostre continua un pas cap a un collet que separa Sant Jaume de les Moletes. El vell camí puja al recte que seguim fins vorejant els pinars fins arribar al barranc del Quinto, des d'on puja un vell camí que seguim a l'esquerra un parell de centenars de metres, que és el que ens separa de l'església de Sant Jaume i del poble donant per finalitzat aquest bonic recorregut.

Advertència:
El tram des del Mas de Pitxi fins al pi de mateix nom, ho fem per una drecera pels bancals que hi ha darrera del mas, així ens estalviem 1 km. de camí, si no us agrada caminar fora de sender millor que seguiu la pista fins enllaçar amb el camí de la Rogativa i continuar la ruta.

El tram des de la Puntassa fins al Avenc de l'Ase és per terreny tècnic amb inclinació, sense sendera clara i fent alguna grimpada, també teniu l'opció des del cim anar directament al avenc per pista i des d'alli continuar el recorregut.

Important:
Caminar per les muntanyes pot ser una activitat perillosa segons el perfil de la ruta, és aconsellable tenir un mínim de formació, experiència i saber planificar l'activitat abans de sortir.
Cadascú és responsable de les seves decisions, les seves accions i la seva seguretat.
Aquest itinerari es proporciona només amb fins informatius i no implica de cap manera la responsabilitat de l'autor.

Aparcament

Bif. Cami Rogativa

Barranc del Racons

Bosc dels Pedrissals

La Solaneta

Dreta (Pista del Mas de Pitxi)

Bosc de la Fredat

Mirador

Avenc de l'Ase

Caseta del Serenero

Pal Indicador (Seguir el Camí de la Rogativa)

Portera

Camí de la Rogativa

Pal Indicador (Cruilla dels Plans)

Esquerra (Enllaç amb el PR CV 75.10)