Moving time  5 godzin 24 minut

Recorded września 2020

7,0

Obejrzane 90 razy, pobrane 2 razy

w pobliżu La Coma, Catalunya (España)

La ruta comença al carrer de l'Església de la Coma. Allà hi és el temple del poble, dedicat a sant Quirze i de santa Júlia, i des d'allà eixim cap al nord-est a fi d'agafar el passeig del Torrent.

Ens incorporem cap a l'esquerra a aquesta via, que va uns metres per baix de la carretera C-462 i es correspon amb el camí dels Clots. De seguida iniciem una curta baixada a fi de travessar el torrent dels Horts. Abans, però, només agafar el camí, deixem a la dreta una casa isolada. Més endavant, a la mateixa banda, ens en queda una altra. En eixe punt, a l'esquerra, arranca el camí particular de cal Ponç, que mena cap a aquesta masia.

En acabant de superar el torrent dels Horts, guanyem l'altura perduda i, després de passar per un edifici d'apartaments, eixim a la carretera C-462. La seguim durant alguns metres fins que, a l'esquerra, veiem una casa aïllada i una altra que no ha estat finalitzada. Aleshores, girem cap a aquesta banda i agafem el camí del Molí.

Aquesta via davalla cap al riu Cardener i va a buscar el molí de Dalt, dit així perquè el de Baix està aigües avall, en la part inferior del poble de la Coma. Hi fem cap en un parell de minuts.

Ara, ens incorporem al camí que recorre la riba del riu Cardener, cap a la dreta, en direcció nord-oest. És un pas ample i còmode amb el qual guanyem un poc d'altura. Deixem a l'esquerra el pont d'Arcalís i, al remat, fem cap a un altre dels veïnats que integren el poble dispers de la Coma. Aquest, però, és de construcció contemporània ja que el nucli antic de la localitat és des d'on hem iniciat l'itinerari.

Aquesta urbanització ha estat bastida a tocar de les fonts del Cardener, d'on naix aquest riu, que és el principal afluent del Llobregat. Per a anar a visitar aquest paratge, girem cap a l'esquerra i, de seguida, cap a la dreta, mentre ascendim. Aleshores, trobem una portalada on hi diu "Fonts del Cardener". La porta és oberta i apleguem immediatament a l'àrea de lleure de les fonts del Cardener. Un poc més enllà, ja el veiem, queda el naixement del riu.

En acabant, continuem l'excursió cap al sud-oest. Al fons de l'àrea recreativa de les fonts del Cardener naix una sendera que puja ràpid per la vora d'un barranquet que va a desaiguar també al naixement del riu Cardener. Poc més enllà, en ser travessada per un altre camí, es perd. Ens incorporem ara a aquesta segona via, cap a la dreta, i seguim la pujada.

Estem a la banda de dalt de la partida de Riudeforn. Per damunt dels nostres caps queda ca l'Estevet Sagal, i cap allà ens adrecem. Primer anem cap al nord, per un camí relativament ample. La cosa canvia quan trenquem cap a l'esquerra i encetem una ziga-zaga ascendent. Ací la senda és estreta i perdedora, i pareix que només hi passen els animals que pasturen per la zona. Tot i això, el pas es correspon, més o menys, amb una via del tot esborrada que baixava de ca l'Estevet Sagal a la ribereta de cal Ramon, que és el nom que rep el curs d'aigua que arriba a les fonts del Cardener abans de convertir-se en el riu Cardener.

Amb tot, al cap d'uns deu minuts des de les fonts del Cardener, apleguem a un corral de ca l'Estevet Sagal. A un parell de metres tenim un cavall que esguarda, en silenci, els nostres moviments. Ens reorientem cap al nord, tot seguint el límit del filat de les pastures de la casa fins que podem abandonar el corriolet que transitem. Aleshores, cap a l'esquerra, agafem el camí de l'Andal.

Encetem ara una pujada llarguíssima cap a la serra del port del Comte. Primer, però, deixem a mà esquerra ca l'Estevet Sagal. En passar-la i de seguida, a la dreta, cal Jepó, que està abandonada, s'amaga darrere de la vegetació. Ascendim pel límit entre els Obagons, que es queden per baix de nosaltres, i les Tremoledes, que paren per dalt. Ens envolta el bosc.

A mesura que guanyem altura, la vista millora, sobretot pel que fa a la banda del cingle del Santuari, muralla natural que serveix de fonament a la urbanització i estació d'esquí de Port del Comte. Cabirols per ací, vaques per allà i pardals de tota mena, ens acompanyen en aquest tram de l'excursió.

Al cap de mitja hora d'haver passat per ca l'Esteve Sagal, apleguem a l'encreuament dels camins que van, l'un cap a ca l'Andal, l'altre cap a la urbanització de Port del Comte per cal Sant i cal Barrusca, i el tercer també cap a les cases del peu de l'estació però pel límit del cingle del Santuari. Nosaltres agafem aquest últim.

Enfrontem ara una costera amb un fort desnivell que ens fa ascendir ràpidament per la banda de dalt de les pastures de les masies que havíem esmentat abans, que paren a la partida de la Clota. La pujada no dóna cap treva fins a fer-nos guanyar més de cent metres de desnivell en un tram relativament curt.

Aleshores travessem un barranc que va a morir al riu Cardener quan aquest passa pel molí de Dalt, lloc que ja fa una estona hem visitat. En aquest punt, la pista per on caminem es correspon breument amb el camí de la Coma a Bacies. De seguida, però, el pas vell se'n va cap a la dreta, a primera vista del tot esborrat.

Després d'aquest respir, comencem de nou a pujar amb força, i ara ja no deixem de fer-ho fins a arribar, al cap d'un quart d'hora, a una de les depuradores d'aigua de la urbanització de Port del Comte. Ara, agafem durant uns metres el camí de Pratllong, que està asfaltat i que ens deixa a les primeres cases d'aquest nucli del municipi de la Coma i la Pedra.

La urbanització de Port del Comte està formada per un conjunt d'habitatges unifamiliars dispersos al mig del bosc. A mesura que ens aproximem al cor del nucli, però, la densitat de cases és major i la vegetació desapareix. La vista des d'ací dalt és molt bona. Per damunt de nosaltres queda la serra del port del Comte, amb el pedró dels Quatre Batlles i la tossa Pelada. Davant està la serra del Verd i, encara més enllà, cap al nord-est, el Cadí.

Port del Comte és gran, i ens costa com vint minuts travessar el nucli pels carrers de la Clota; de la Llebre; del port del Comte, que es correspon amb la carretera de coll de Jou a coll de Port; de Pratllong; de sant Guerau; i de Nanes Verdes. Aquest últim és una via de terra. Al remat, eixim a la carretera de l'Estació, a la qual ens incorporem cap a l'esquerra.

Amb ella, en cosa de deu minuts, arribem a l'estació d'esquí de Port del Comte, al peu de les pistes. Aquest és el punt més elevat de tot el nostre itinerari, a uns 1.715 metres d'altura sobre el nivell de la mar. Observem novament la tossa Pelada i el pedró dels Quatre Batlles, la serra del Verd, el Cadí o els Orriets, entre d'altres.

Ara, enllacem novament amb la carretera de l'Estació, en direcció nord / nord-oest / nord-est, a fi de trobar la carretera de coll de Jou a coll de Port. L'agafem cap a l'esquerra, en direcció al club de golf de Port del Comte. Poc més endavant observem l'accés a aquesta part de la urbanització de Port del Comte. Doncs bé, és en aquest punt, per dalt del clot de la coma d'Adell, on la carretera de coll de Jou a coll de Port troba el camí de Solsona a la Seu d'Urgell.

Així és que ara avancem per aquestes dues vies cap al nord, mentre perdem altura. La companyia del pas que antigament unia dos de les seus episcopals de Catalunya no dura massa. Just abans que la carretera de coll de Jou a coll de Port trenque cap al sud-est a fi d'envoltar per la banda de dalt la urbanització de la Cabanella, el camí de Solsona a la Seu d'Urgell se'n va recte cap al nord. Un poc més endavant, quan aplegue a la rasa de la coma Furosa, es perdrà.

Nosaltres continuem per la carretera de coll de Jou a coll de Port, amb la qual no deixem de descendir. El paisatge cap a la dreta és magnífic. Enfonsades estan tot un seguit de masies que visitarem hores més tard. La serra del Verd continua també de teló de fons. El poble de la Coma el veiem allà lluny, dispers.

Al cap d'una mitja hora des de la urbanització de la Cabanella, i després d'haver guanyat un poc d'altura, la carretera de coll de Jou a coll de Port va a trobar la comarcal 462. En aquest punt, abandonem l'asfalt i ens desviem cap a l'esquerra, tot pujant, amb el camí de la Coma a la Vansa.

Després d'uns metres, el camí es fa senda, i comença a pujar amb decisió per la vora de la rasa de coll de Port. Mentrestant, la carretera C-462 se n'ha anat a fer ziga-zagues per a superar el desnivell d'una manera més pausada. Quan tornem a estar pràcticament a l'altura d'aquesta via, el camí de la Coma a la Vansa travessa la rasa de coll de Port i torna a separar-se.

Continuem per la rasa fins que el camí de la Coma a la Vansa l'abandona en el punt on, per l'esquerra, ens entra el camí de Solsona a la Seu d'Urgell, en un altre dels trams que s'ha conservat. Tenim la carretera a tocar, però volem continuar pel pas vell. Ara bé, no és fàcil i, al remat, optem per endinsar-nos pel bosc de l'obaga de coll de Port.

De manera irremeiable, perdem el camí de la Coma a la Vansa i el de Solsona a la Seu d'Urgell. Estem al mig del bosc i, si no haguera estat pel GPS, encara hi seríem. Per corriols d'animals avancem penosament cap a ponent fins que, a la dreta, a través d'un clar, veiem la pista per on van ambdós camins.

Pel costat d'una caseta de fusta abandonada, hi fem cap. Ens incorporem cap a l'esquerra i, en cosa de dos minuts, travessem la rasa de Carbassers. En acabant de fer-ho, ens reorientem cap al nord-est, ja en direcció a coll de Port. Abans d'arribar-hi a la collada, però, l'itinerari ens reserva una altra sorpresa: un abellar amb una desena de caixes a la vora del camí. No ens queda una altra que passar-hi. Ho fem sense problemes i, a l'altra banda, ens apareix el refugi de coll de Port.

Passem per dalt de la collada a fi d'agafar la carretera de l'estació de Tuixent-La Vansa. Amb ella arribem a la comarcal 462 i, en un minut, fem cap al coll de Port, a uns 1.670 metres d'altura sobre el nivell de la mar. Per ací també passa el camí de la Coma a Tuixent, que se separa del que portàvem que va cap a la Vansa. Des del coll de Port, frontera natural entre les conques del Cardener i del Segre i límit del Solsonès amb l'Alt Urgell, albirem el Cadinell i el Cadí, a banda de la clotada que dibuixa el torrent de coll de Port en direcció a Tuixent. Ací arranquen les serres d'Abellar, cap a l'est, i de la Sella, que enllaça amb la del Verd, cap al sud. També la del port del Comte, cap a ponent.

Després de gaudir de les vistes, ens incorporem a la carretera C-462 i comencem a baixar cap a la Coma, que para a uns deu quilòmetres. Nosaltres optàrem per fer pràcticament tot el camí de tornada per aquesta via, llevat d'algun punt on escurçàrem amb el camí de la Vansa a la Coma, a fi de poder gaudir de millors panoràmiques. I és que les vistes des d'aquesta carretera cap al sud són magnífiques.

A banda, passem per la vora d'un reguitzell de masos i cases isolades: el Senglar o cal Jan, al peu de Planers; la Foradada; cal Pere Marquès; cal Terrerol i cal Terrerol Nou; cal Totxo; cal Joan del Batlle; cal Mall i la seua font; cal Poma i cal Jordi; cal Cameta; cal Gansola; cal Cristo; cal Vila, cal Llopart i cal Marc; i la Granja. El descens és llarg, però el paisatge hi val la pena. De més a més, la carretera no duu massa trànsit, tot i que cal anar amb compte.

Al remat, entrem a la Coma per la urbanització de les fonts del Cardener, on ja hi havíem estat hores abans. Només ens queda per recórrer el quilòmetre que ens separa del nucli històric de la Coma, on fiquem el punt i final a la ruta.