Czas  3 godzin 55 minut

2,2
4,4

Obejrzane 269 razy, pobrane 12 razy

w pobliżu  Katwijk aan Zee, Zuid-Holland (Nederland)

Mooie wandeling door duingebied Berkheide en over het Noordzeestrand bij Katwijk. Delen van de route in het duingebied gaan door mul zand, delen over schelpenpaden. Alleen horeca bij de strandopgang bij Katwijk. De tocht begint op een parkeerplaats met betaald parkeren aan de zuidrand van Katwijk (wel gratis op zondag toen wij er waren).
Vanaf de parkeerplaats met zicht op de Soefitempel volg je de brede schelpenweg het duingebied in, langs Dorendel en Friezewei. Na 950 meter loop je over een zanderig paadje naar een ander schelpenpad langs de Nieuwe Plas, met observatiescherm voor watervogels. Langs dit meertje en een kleiner, langgerekt meertje loop je verder naar het zuiden. Even verder is er een stukje Atlantikwall te bekijken. Je loopt vlak langs het Meyvogele Del, en slaat kort daarna linksaf. Het schelpenpad gaat over een in een zandpad dat aanvankelijk in een natte vallei overgaat in een graspad. Daarna loop je door een prachtig landschap met stuifduinen en natte valleien met mulle stukken verder tot je op het fietspad komt. Je loopt maar een klein stukje langs dit fietspad en neemt dan het zeer mulle pad over de zeekerende duinen naar de strandopgang. Je komt ongeveer een kilometer ten noorden van Wassenaarse Slag op het strand en volgt dan het strand terug naar Katwijk. Vlak voor Katwijk loop je langs de Katwijkse Watersport Vereniging Skuytevaert, waar boten, tractoren en gebouwtjes op het strand geparkeerd zijn. Even verder is de strandopgang bij Katwijk met diverse strandpaviljoens. Over de Sportlaan loop je terug naar het startpunt met goed zicht op de Soefitempel.
Restanten van de Atlantikwall, een betonnen verdedigingslinie van de Duitsers, met informatiebord.
Je loopt hier over een brede schelpenweg langs de Friezewei
Natte en groene vallei temidden van stuifduinen
Strandopgang bij Katwijk
Locatie waar de watersportvereniging boten en tractoren op het strand heeft geparkeerd.
Je komt hier langs een smal langgerekt duinmeertje
Meyvogele Del is een meertje in de duinen
Natte vallei temidden van stuifduinen
Groter duinmeer met observatiescherm voor het bekijken van watervogels
Mooi Noordzeestrand tussen Wassenaarse Slag en Katwijk
Soefitempel in de duinen bij Katwijk
Strandopgang over mul zand
Prachtige stuifduinen
Begin van een zandpad door de duinen. Tot hier loop je voornamelijk op schelpenpaden.