Pobierz

listopada 2020
-3 m

Obejrzane 377 razy, pobrane 20 razy

w pobliżu Kruishoofd, Zeeland (Nederland)

Een strandwandeling met een uitlopen in de Groese polders. Vanaf de (gratis) parking Puur (Cletemspolder, 300 meter voorbij strandcamping Groede richting Nieuwvliet langs de Zeeweg) gaan we richting zee en steken het wandel- en fietspad over en komen via de trap boven op de dijk aan een uitkijkplatvorm. Eventjes genieten van het uitzicht en nemen dan de betonstrook die afdaalt naar het strand, we steken het mulle zand over tot aan de waterlijn om gemakkelijker te wandelen. We volgen de waterlijn tot net voorbij een EHBO-paviljoen en we gaan het strand af net voor het paviljoen 'De Strandganger'. Wie liever het wandelpad op de dijk beloopt in plaats van het zand, komt ook terug op de route aan het paviljoen Strandganger. Dan gaan we naar het natuurgebied aan de monding van de Westerschelde 'Verdronken Zwarte Polder'. De naam komt door een dijkdoorbraak in 1802 waar de Zwarte polder 'verdronk'. Hier volgen we gele pijltjes (op één splitsing zonder pijltje gewoon links houden) in een kronkelend pad en over vlonderpaden. Daarna trekken we de Groese polders in met zicht op de kreken en duinen uitgegroeid tot een vogelrijk gebied. Er is ook een stuk gereserveerd als speelpolder. De wandeling was met knooppunten uitgetekend maar tijdens het wandelen bleek er toch iets niet te kloppen met die benummering. Hier alvast de nummers 93/37/24/23/25/26/35/36/17/18/74/93. Men stapt in tussen 74 en 93, 93 en 37 zien we niet via de wandeling langs het strand en komen bij 24 uit aan de 'Verdronken Zwarte Polder' het probleem ligt op knooppunt 25 om zo naar 26 te gaan. Men kan de route ook inkorten met tweetal km indien men aan knooppunt 17 links af gaat over de brug richting knooppunt 93 (over de brug de splitsing naar links nemen en niet het duidelijke pad naar rechts).

Verhoogde uitkijkpost

Een mooie verhoogde zitplaats met zicht op de Westerschelde.

Groede - Zeeweg

Vanuit het punt "Groede - Zeeweg" kunt u genieten van een schitterend uitzicht. Dit punt is gelegen in Sluis.

Pier

De 'Pier' om ten volle van de zee te genieten van dichtbij.

Nieuwvliet Bad

Het strand "Nieuwvliet Bad" is gelegen aan Sluis.

Fletcher Hotel - Restaurant Nieuwvliet Bad

Fietsknooppunt 10

Fietsknooppunt 10 van het fietsknooppunten netwerk Zeeland "West Zeeuws-Vlaanderen" en Zeeland " Walcheren/Noord-Beveland"

Auteur: geert@natuurvrienden.be

't Schorre

Het kampeerterrein "'t Schorre" is gelegen in Sluis.

Auteur: voica

Verdronken Zwarte Polder

De Verdronken Zwarte Polder is een natuurgebied aan de kust van Zeeuws-Vlaanderen gelegen aan de monding van de Westerschelde nabij Nieuwvliet. Het gebied is in eigendom en wordt beheerd door Stichting het Zeeuwse Landschap.

De Verdronken Zwarte Polder is een zogenaamde slufter - een gebied achter een doorgebroken duinenrij - en is in 1802 ontstaan. Feitelijk gezien is dit gebied echter ontstaan door een dijkdoorbraak, waarbij de in 1623 aangelegde Zwarte Polder, van 120 ha, overstroomde. Het betrof een aangelegde dijk waarbij zich spontaan een bescheiden duinenrij ontwikkelde. Deze damde het resterende deel van het Zwarte Gat af. Het gebied is sindsdien slechts gedeeltelijk opnieuw ingepolderd. In 1803 werd een gebied van 8 ha herdijkt, tegenwoordig bekend als Zwarte Polder en in gebruik als camping. In 1829 werd ten noorden daarvan nogmaals 23 ha teruggewonnen, en dit wordt de Herdijkte Zwarte Polder genoemd. Wel is landinwaarts, om de slufter heen, met al zijn nevengeulen en -slenken, een dijk die de polder omsloot, opgehoogd tot deltahoogte. Het bergend gebied achter de slufter is te klein om een gevaar te vormen dat het gat in de duinenrij verder uitschuurt door in- en uitstromend water.

Natuurgebied De Schorre

Buitendijks ligt het natuurgebied De Schorre (59 ha), de voormalige Zwarte Polder. Eb en vloed hebben het hier voor het zeggen. Met als positief gevolg dat het gebied bekend staat om zijn bijzondere plantengroei. Ook bij de vogelliefhebber staat De Schorre hoog genoteerd op de internationale ranglijst.

zitbank met infobord

Een picknickbank met infobord over de streek. En een mooi zicht op het water.

Radartoren

De radartoren met morkante rode kop op de dijk maakt deel uit van de Walradarketen. De torens rijn In maart 1992 aan weemijden van de Westerschelde in gebruik genomen. De schepen worden vanaf de monding bij Zeebrugge tot en met Antwerpen elektronisch geleid. Een aantal torens Is bemand. De radortoren bij de Zwarte Polder is onbemand. Net voorbij de radartoren bevindt zich links van ons het natuurreservaat
"De Verdronken Zwarte Polder". We blijven het fietspad volgen tot net voorbij het informatiebord over dit natuurreservaat.
We dalen we hier meteen het rijwielpad rechtsaf, steken vervolgens voorzichtig de Zeedijk over en gaan dan rechts het fietspad op, dat onderlangs de Adornisdijk ligt.

Herdijkte Zwarte Polder

Ze ligt ten westen van de Verdronken Zwarte Polder en werd in 1829 teruggewonnen op de zee. Ze beslaat 23 ha.

De polder werd ingericht voor de landbouw, maar ze werd vanaf 2005 omgevormd tot natuurgebied. Ze werd ingericht als een graslandgebied waarin ook een aantal kreken werden gegraven. Het zand, dat vrijkwam bij het uitgraven van de slufter in de naastgelegen Verdronken Zwarte Polder werd gebruikt om een duinenrij op te werpen. In 2011 werden de werkzaamheden aan de kustversterking afgerond.

De Zwarte Polder

De Zwarte Polder is ontstaan uit de Zwarte Catgeui, die in verbinding stond met het Zwin. Na het dichtslibben van het Zworte Gat volgde een inpoldering. Het 55 hectare grote natuurgebied de Zwarte Polder is botanisch gezien een uniek gebied in Nederland. De bodem van de polder bestaot uit een afzetting van zand op oude cultuurgrond. Het terrein kent vrij grote hoogteverschillen en doordoor zijn er verschillende invloeden van het zeewater. Hierdoor ontstond een rijk gevarieerd milieu met vrijwel alle zoutplanten die in Nederland voorkomen. Het natuurreservaat de Verdronken Zwarte Polder is een studieobject voor ecologische-botanische onderzoek. Het terrein, dat nu beheerd wordt door de Stichting Het zeeuws Landschap, bestaat uit een duinenrij, slikken en schorren. Tot de zeldzaamste plantensoorten die hier voorkomen behoren Laksteeltje, Gesteelde Obione en Strandbiet en in het duingedeelte Blauwe zeedistel, Zeewinde en Zeeraket. Het is bovendien de broedplaats voor Kneu en Strandplevier en een rust-en foerageergebied voor de doortrekkende meeuwen en steltlopers.
Aan het einde hiervan slaan we linksaf. Hier kunt u afstappen voor een smakelijke stop bij Restaurant De Vijf Weeghen. Op de kruising gaat u direct rechtsaf. We komen nu op de St. Bavodijk. Dan nemen we de eerste straat rechts: de Molenweg. Aan de T-splitsing gaan we naar links de Mettenijedijk op. We bevinden ons in de dorpskern van Nieuwliet.

Nieuwvliet

Dit is Nieuwvliet (Sluis)

Auteur: RouteYou Regios

Molen van Nieuwvliet

De molen van Nieuwvliet is een naamloze stenen grondzeiler die gebouwd is in 1850 door Charel Cappon en die zich bevindt aan de Molenweg in het dorp Nieuwvliet, in de Nederlandse provincie Zeeland.

Het is een beltmolen die tot 1954 als korenmolen in gebruik is geweest. In 1959 is de molen leeggehaald en is er tegenover een elektrisch aangedreven maalbedrijf begonnen dat echter in 1965 ophield te bestaan.

Ferini - Personal Protection Project

Hout. 500 x 220 x 120 cm. Ferini rekent de ruimte onder het object mee, omdat dat essentieel is voor de totale beleving. Op initiatief van Ferini. Geplaatst in 2016. www.beeldeninbeeld.eu

Auteur: Beelden in Beeld

Type : Korenmolen, Grondzeiler

Auteur: molenaar

Vogelenzang

Het kampeerterrein "Vogelenzang" is gelegen in Sluis.
Meer informatie op Wikipedia

Lampzinspolder

De polder werd in 1530 ingedijkt door Jan Adornes. De slechts 11 ha metende polder wordt tegenwoordig vrijwel geheel omringd door grootschalige vakantiedorpen en campings.

Uitkijkplaats

Uitkijkplaats op de dijk met zicht over de 'Zwarte Gatse Kreek'

Groede Podium

Groede Podium is een speel- en infopark middenin de natuur. Het is een voormalig bunkerdorp uit de Tweede Wereldoorlog.

Auteur: Zwinstreek

Christine Carton - Vogels

Witsteen en arduin. Voet: 22 x 138 x 62 cm | Beeldengroep: 122 x 110 x 43 cm. In opdracht van de gemeente Sluis. Vogels werd in 2009 geplaatst. www.beeldeninbeeld.eu

Auteur: Beelden in Beeld

Geschutsbunker 669

Bunker met kanonnen gericht op de Noordzee om de aanvallen van de geallieerden af te slaan.