Pobierz

27 lipca 2020

lipca 2020

Obejrzane 50 razy, pobrane 2 razy

w pobliżu Sant Romà de Sau, Catalunya (España)

Ruta circular que s'inicia al pàrquing de l'àrea d'esplai del Pantà de Sau, puja a Tavertet i baixa pel Turó del Castell.
L'inici és pla, a través de la carretera, i segueix amb una pujada suau que va guanyant progerssivament pendent i dificultat, sense ser gaire exigent. Arriba al poble de Tavertet, i des d'aqui, anem planejant pel damunt dels cingles fins el Turó del Castell. En algun punt, les vistes i la caiguda són impressionants.
La baixada, passat el Turó del Castell, és força empinada, a través de bosc, però ràpida, fins arribar a una pista forestal que ens portarà altra vegada al pàrquing.
Zdjęcie

Parquing inici

Skrzyżowanie

Deixem la carretera i comencem la pujada.
Panorama

Cingles de Tavertet

A mitja ascensió, podem veure el canvi de colors de la roca dels cingles; els de sota són vermellosos i els de dalt són blancs/grissossos. Aquest canvi de color indica un augment del nivell del mar en el temps que es van formar aquestes roques (al voltant de fa uns 35 milions d'anys). Les vermelloses es van formar en un ambient terrestre, és a dir, són dipòsits que van formar diferents riuades al llarg del temps (si us fixeu, es poden veure com cossos allargats que corresponen a cada riurada). En canvi, les de dalt, de color blanquinós, es van formar sota el mar, a un ambient de mar somer i tranquil, amb un clima gairebé tropical. En aquestes roques és fàcil trobar fòssils de nummulits (semblen com llenties i cargols molt petits), d'eriçons de mar i de petxines semblants a ostres. Per tant, aquest emplaçament va passar de ser continental (riuades) a ser marí (mar), on el nivell de mar va pujar abruptament.

Contacte dipòsits continentals-dipòsits marins

Just abans de les últimes llaçades fins el poble de Taverte, podem veure el contacte entre les roques continentals i les roques marines. Al ser el canvi tan abrupte, podem pensar que el nivell del mar va pujar de forma sobtada, però tranquila (perquè els sediments no estan mesclats)
Panorama

Mirador de Tavertet

Mirador situat al poble de Tavertet. Des d'aquí, si mirem al nord, podem veure el Santuari del Far, i al seu costat, un petit turó apartat. Entre els cingles del Santuari del Far i aquest turó hi ha una falla que ha fet pujar els cingles i baixar el petit turó.

Pantà de Sau des dels cingles de Tavertet

Zdjęcie

Antic paleosòl al costat del Turó del Castell

Abans d'arribar al Turó del Castell veiem que el camí passa per una mena de "camí antic". Es tracta d'un paleosòl, l'antic sòl de quan es van formar aquestes roques (el terme científic és "hard-ground"). Si ens fixem, es poden veure petits forats verticals a la roca, que corresponen a les marques deixades per les tijes de les plantes que hi havia en el moment de formar-se el sól. També hi ha abundància de fòssils, alguns marins. Per tant, estem a un ambient que, de tant en tant, s'inundava amb aigua marina (com podria ser uns aigüamolls o un delta)