piebeee

3,4
6,9

Obejrzane 4588 razy, pobrane 120 razy

w pobliżu  De Baest, Noord-Brabant (Nederland)

Een prachtige wandeling door Landgoed Baest in Oostelbeers en rondom Kapel van de Heilige Eik in Oirschot.

Kern van de wandeling is het riviertje de Beerse dat meerdere keren overgestoken wordt. In landgoed Baest komen de riviertjes de Grote Beerse en de Kleine Beerse bij elkaar. Gedeeltes van de wandeling lopen langs de oorspronkelijke oude bedding van de meanderende riviertjes die dwars door het landgoed lopen. In de jaren 70 is er een omleidingskanaal gemaakt waarin het grootste gedeelte van het water afgevoerd wordt. Ook hier komen we langs tijdens de wandeling. Ten noorden van de Heilige Eik kom je langs een stuk nieuwe natuurontwikkeling waarin de Beerse weer haar oorspronkelijke meanderende loop gekregen heeft.

De wandeling start midden in Landgoed Baest, een van de mooiste landgoederen van Brabant. Het Landgoed is zo’n 400 hectare groot, grotendeels bestaande uit bos, weiden en waterpartijen. Het monumentale 18e eeuwse landhuis Eikehoef is niet toegankelijk. Het eerste stuk van de wandeling loopt langs de meanderende Kleine Beerse onder prachtige oude loofbossen en schitterende beuken.
Na het oversteken van de brug over het Wilhelminakanaal kom je al snel bij de Kapel van de Heilige Eik. De legende luidt dat een paar herders in het begin van de 15e eeuw een Mariabeeldje op de oever van de Beerze vonden en dit in een eik plaatsten, waarna ze in aanbidding neervielen. Bewoners van Middelbeers namen het beeld mee en plaatsten het in hun kerk, maar de volgende ochtend was het beeld weer op de oorspronkelijke plaats aanwezig. De inwoners van Oirschot kwamen nu om het beeld te vereren, en er waren bij de eerste bezoekers al diverse mensen die op wonderbaarlijke wijze van hun koortsen genazen. Sindsdien is de plek een regionaal bedevaartsoort met een Maria kapel (Rijksmonument). Om de kapel heen is een bescheiden processiepark aangelegd.
Na de Kapel gaat de wandeling verder langs de meanderende Beerse en vervolgens langs de nieuwe natuurontwikkeling waarin de beek door hermeandering weer een behoorlijk kronkelende loop heeft. Je komt langs een mooie avontuurlijke houten hangbrug, door een afwisselend landschap met bloemrijke graslandjes en kleine bosjes.

De wandeling voert verder langs visvijver, café De Nachtegaal (beperkte openingstijden zie www.cafedenachtegaal.nl) en Wilhelminakanaal. Na het oversteken van het kanaal lopen we verder langs het omleidingskanaal. Het laatste stuk van de wandeling loopt langs de Grote Beerse.
alternatieve parkeerplaats bij Kapel de Heilige Eik
Cafe de Nachtegaal www.cafedenachtegaal.nl
Kruising Baesterdijk / Doctor Jan van de Mortellaan

4 Opinie

• rinfra 2014-01-11

We hebben deze wandeling op 10-1- 2014 gelopen. In 1 woord geweldig Je waant je door een Super mooi stuk natuur echt de moeite waard. Mijn Garmin gaf totaal 17 km aan We gaan hem zeker nog een keer lopen Super mooi

• svdkroon 2016-12-24

Vandaag gelopen, erg mooie wandeling!
    Onze Garmins gaven +/- 14 km aan.

• Zdjęcie phjligthart

phjligthart 2017-04-24

Mooie route door een onverwacht landschap. Vooral het eerste deel over het landgoed langs de Kleine Beerse is fraai en afwisselend. Het rondje om de Heilige Eik is afgezien van de kapel wat minder verrassend.