Pobierz

24 października 2020

października 2020

Obejrzane 21 razy, pobrane 2 razy

w pobliżu Aiguafreda, Catalunya (España)

Ruta circular que comença a Aiguafreda i puja al Pla de la Calma per tornar altra vegada al poble. Tot el desnivell i la distància, no és una ruta exigent, i es pot fer tranquilament. Els diferents paisatges, les arquitectures locals (masies i ermita i la geologia) la fan molt agradable de fer
Parking

Inici de ruta i pont que s'ha se creuar.

Iniciem la ruta en aquest punt i creuem el pont que es veu per just després girar a la dreta

Cami de pujada

Aqui comença veritablement la ruta, seguint el GR5

Corriol a l 'esquerra

Deixem la pista forestal per agafar un corriol a l'esquerra

Riples al Bundsanstein

Estem caminant tota l'estona per sobre d'unes roques vermelles, anomenades Bundsanstein, d'època Triàsica (és a dir, principi del Mesozoic). Aquestes es van formar quan els diversos rius que hi havia a la zona es desbordaven per les pluges i inundaven les planes del voltant. En aquesta zona es pot veure les diverses dunes (ripples) que formaven aquestes inundacions. Cada "duna" correspon a una inundació diferent. El color vermellós és degut a que, al ser uns sediments que estaven la major part del temps a l'aire, s'anaven oxidant.
Skrzyżowanie

Pista forestal cap a l'esquerra

Tornem a trobar la pista forestal, i l'agafem cap a l'esquerra
Ruiny

Puigagut

Masia abandonada de Puigagut
Skrzyżowanie

Desviament pel corriol de la dreta

Tornem a deixar la pista forestal i agafem un corriol a la dreta (tot i que si seguim la pista, arribarem al mateix lloc)

Marques d'arrels

Les roques del Budsanstein corresponen a planes al·luvials que s'inundaven de tant en tant, sobretot pel desbordament dels rius. Això provocava que zones d'aquestes planes tinguessin un hàbitat tipus aiguamoll, on creixien plantes inundades. Les marques que veiem aquí són les marques de les arrels d'aquestes plantes que creixien en les zones inundades, i que servien d'aliment a multitud d'animals (per la zona s'han trobat alguns petits fòssils de rèptils)

Diàclasi

Amb el temps, els sediments que s'anaven dipositant per les inundacions s'anaven enfonsant i compactant, passant de ser una zona fangosa a roca. Molt temps després, quan aquestes roques tornaven a pujar a la superfície per tectònica, la descompressió que sofrien provocà que es "trenquessin" en una forma de xarxa quadricular, anomenades diàclasi. El que veiem en aquest punt és el sistema de diàclasi que es va formar per la descompressió (les línies que formen la ""malla")
Szczyt

Turó del Tagamanent

Turó del Tagamanent amb l'esglèsia de Santa Maria de Tagamanent. Vistes panoràmiques des de la Vall de Llobregat i Collserola fins els Pirineus.
Zdjęcie

Vista cap el Turó de Tagamanent

Mirada enrera al Turó de Tagamament
Muzeum

Can Agustí

Masia de Can Agustí, que avui en dia forma part d'un projecte museogràfic sobre l'etnologia del Montseny

Caos de boles

Just després de passar la masia de Can Agustí, la geologia canvia i ens trobem a unes roques putòniques semblant als granits. Aquestes roques es van formar a l'interior de la Terra, en forma de magma. Per tectònica, amb el temps, van començar a pujar cap a la superfície i refredant-se fins formar la roca. Al igual que amb el Bundsanstein, l'ascensió va provocar una fracturació per la descompressió, de manera semblant. Però en aquest cas, per la composició química, l'aigua de pluja s'ha anat infiltrant en aquestes diàclasi, desfent la roca i donant-li aquest aspecte de "boles", molt característic d'aqeustes roques.

Pissarres

El contacte entre les roques plutóniques (els granits) i les roques del voltant van provocar que aquestes últimes es trasnformessin en pissarres, per la calor que les primeres presentaven (recordem que estaven en forma de magma). És el que es coneix com a "metamorfisme de contacte". La forma foliada de les pissarres ens poden indicar tant les forces tectòniques que les van afectar com un "record" de les estructures que tenien abans d'esdevenir pissarres.
Architektura sakralna

Ermita de Sant Cebrià de la Mora

Ermita de planta romànica feta amb la roca del lloc. Tot i tenir elements propis del pre romànic (com la planta o l'absis), és documentada com del segle XII. Com a curiositat, presenta una campana en forma quadrada.

Desviament a la dreta

Deixem la pista forestal i agafem un corriol a la dreta que baixa decididament.

Pedrera

Pedrera abandonada de pissarres. Destaca el color vermellós que presenta, degut a que estan "tenyides" per les roques del Bundsanstein que hi ha a sobre, arrossegades per les pluges, i per l'oxidació de la roca.