Czas  jeden dzień 2 godzin 28 minut

4,6
9,1

Obejrzane 308 razy, pobrane 20 razy

w pobliżu Esterri d'Àneu, Catalunya (España)

L’Alt Àneu es un municipi creat l’any 1970 com a resultat de la unió de València d’Àneu, Sorpe, Son i Isil i que a mes compren els pobles d’Isavarre, Borén, Àrreu i Alós. Però aquest pobles son molt antics com ens mostren algunes esglésies d’origen romànic i ponts medievals per creuar la Noguera Pallaresa, així com algunes fortaleses. La comunicació entre els habitants d’aquest indret es feia a traves de vells camins plens d’història; vells camins de pedra. Camins que ara s’esvaeixen però que foren la xarxa per on es feia el transport i el comerç, camins per comunicar-se, per anar als prats i boscos. La ruta la fem passant per algun d’aquets antics camins, entrant en els pobles i refrescant-nos en les aigües de les seves fonts. I per acabar la pujada al Castell de València d’Àneu que troba els seus orígens entre els segles XI i XII.

RUTA*: Esterri d’Àneu (954 m) – Isavarre (1092 m) – Pont. La Noguera Pallaresa (1053 m) – Borén (1099 m) – Àrreu (1258 m) – Mare de Déu de les Neus (1337 m) – Sorpe (1268 m) – Riu de la Bonaigua (1067 m) – Sant Cosme (1069 m) – Castell de València (1109 m) – València d’Àneu (1087 m) – Esterri d’Àneu (954 m)

DIFICULTAT*: Mitjana/Baixa. Llarg recorregut de mes de 18 km per a vells camins ben senyalitzats i sense dificultats d’orientació.

PUNT D’INICI*: Esterri d’Àneu.

CAMINADA**:
Esterri d’Àneu (954 m). Comencem al carrer Major d’Esterri, just davant l’església de Sant Vicenç i ens dirigim a l’E per creuar la Noguera Pallaresa per un bonic pont romànic. Tot seguim girem a l’esquerra sortint del poble per el carrer d’Isavarre que es converteix en el Camí Vell d’Isavarre, senyalitzat amb marques vermelles i blanques de GR. El sender va alternant trams de suau pujada amb algun tram mes planer i lleugerament aeri. Poc a poc la vall es va eixamplant. Així el camí va a parar a una pista i als pocs metres, just creuar un barranc, el camí s’enfila de nou a la dreta, seguim els senyals del GR. Mes endavant creuarem el barranc de Portaran (Llardigue, segons Alpina) i segueix enfilant-se suaument fins arribar a tocar d’Isavarre.
Isavarre (1092 m). El primer que fem en entrar al poble es enfilar-nos fins a l’església de Sant Llorenç, del segle XI, amb una bonica portalada. Tot seguit baixem a la Plaça Major on ens refresquem en la monumental font amb sortidors d’aigua fets en pedra tallada en forma de caps. Refrescats ens dirigim al NW del poble on hi ha la Capella del Roser, molt senzilla i on destaca un petit campanar d’espadanya. Tornem a la plaça Major i sortim del poble vers el SW fins arribar a la carretera on trobem el camí a Borén i Sorpe, de nou amb les marques de GR, i que baixa a creuar la Noguera Pallaresa per un pont. Ja a la riba dreta el camí s’enfila de valent per trams de camí que encara conserven l’antic empedrat. Mes endavant el sender es bifurca. A l’esquerra puja a Sorpe (una opció per retallar el recorregut) i a la dreta va a Borén on ens dirigim per un camí en baixada, flanquejat per murs de pedra i per una zona força ombrívola. Poc abans d’arribar a Borén el camí es converteix en pista, deixem una nova bifurcació a Sorpe, i entrem al poble tot creuant un pont.
Borén (1099 m). Estem davant de l’església romànica de Sant Martí, tot i el que veiem del campanar i la façana es barroc. Afortunadament aquest dia l’església es oberta i hi podem donar un cop d’ull i contemplar la imatge de la Mare de Déu de les Neus d’Àrreu. Fem un tomb per els bonics carrers del poble, ens refresquem en la font de la plaça de l’església i reprenem ruta per anar fins a Àrreu, tot sortint de Borén rumb al N, travessem la carretera, seguim per un camí que acaba de nou a la carretera que travessem de nou i baixem fins a un pont medieval que en creuar-lo ens situarà de nou al marge dret de la Noguera Pallaresa. Seguim el vell camí d’Isil que aviat acaba en una pista per on ens enfilem fins a Àrreu.
Àrreu (1258 m). Poble abandonat fins fa poc, hi trobem 4 cases i l’església de Sant Serni. El poble fou construït en aquest indret després que l’any 1803 una allau destruís l’antic poble que es trobava on avui es coneix com les Bordes d’Àrreu, uns metres mes amunt i ja a prop de l’ermita de la Mare de Déu de les Neus. El camí per anar d’Àrreu a les Bordes surt del poble per davant de la darrera casa de ponent i en pendent mes suau -senyalitzat amb pintura groga- passa inicialment per prats, s’endinsa en bosc i arriba a les Bordes, on es bifurca. El camí de l’esquerra, en lleugera baixada es dirigeix al riu d’Àrreu, el travessa per el pont de la Serradora , gira al SE i en poc mes de 100 metres arriba a la Mare de Déu de les Neus.
Mare de Déu de les Neus (1337 m). Ermita romànica d’una sola nau, absis semicircular i campanar d’espadanya, fou restaurada el 2013. Des de l’ermita ens dirigim a Sorpe seguint el camí -amb senyals grocs- rumb al SE. En poc mes de 500 m arribem a una bifurcació senyalitzada. A l’esquerra baixa a Borén i a la dreta es dirigeix a Sorpe. El camí, inicialment un xic perdedor, travessa un prat en direcció SE. Arriba a un rocall per on baixa força dret. Superat aquest fort desnivell, el camí gira al S, i per la Costa de Borén, entre zones arbrades i prats, passa per el mirador del Camí d’Àrreu i arriba a una nova bifurcació on s’ajunta amb el ample camí que puja de Borén. Aviat trobem pista i en pocs metres estem a Sorpe.
Sorpe (1268 m). Entrem al poble per el carrer Major, que el travessa de N a S. En arribar a la cruïlla amb el carrer Sant Pere fem un gir a l’esquerra per arribar-nos a l’església de Sant Pere. Retornem al carrer Major i seguim l’itinerari vers el S, tot contemplant les antigues cases del poble, fins arribar a la plaça Major on, a la dreta, trobem el safareig i la font amb un gran abeurador. Un cop refrescats l’itinerari surt del poble per un carrer a l’esquerra -SE- passa per davant de l’Estudi, arriba a la carretera i la creua. Entrem al camí que baixa a València -continuem seguint senyals grocs- i ens hi endinsem fins a trobar la cruïlla a Borén i Isavarre. Seguim en direcció a València, per un tram força pla i amb abundosa vegetació: freixes, noguers i roures ens fan força ombra. El camí segueix baixant al SE, passa per la Coma dels Clots i acaba donant a una pista, per on seguim fins a creuar el riu de la Bonaigua per un pont. Si seguim la pista anem directes a València, però nosaltres optem per prendre un camí a l’esquerra que per damunt del riu es dirigeix a l’ermita de Sant Cosme i tot seguit pugem al Castell per una curta però intensa pujada.
Castell de València (1109 m). La visita al Castell val la pena. Situat dalt d’un turó que domina gairebé tota la Vall d’Àneu, avui hi resten les ruïnes del que fou un important bastió dels comptes de Pallars. Hi trobem força cartells explicatius de les diferents estances del castell. Feta la visita retornem a l’ermita de Sant Cosme, des d’on ens dirigim a València d’Àneu on entrem per carrer del Castell.
València d’Àneu (1087 m). Un cop a València anem fins a l’església de Sant Andreu, passem per davant l’ajuntament, fem un tomb per els carrers del poble i tornem a sortir per el carrer del Castell, travessem la carretera, entrem al carrer de Sant Cosme i girem a la dreta fins arribar a les darreres cases, punt on comença un camí empedrat: el camí vell d’Esterri a València. Baixem per el camí i entrem a Esterri per el carrer València, passem per davant de Sant Pere Vell de Casa Carrera -una capella particular de la casa- i arribem a la Creu de terme.
Esterri d’Àneu (954 m). Ja a Esterri, acabem el recorregut on l’havíem començat: Al carrer Major davant de l’església de Sant Vicenç.

CARTOGRAFIA**:
Valls d’Àneu. Escala 1:25.000. Editorial Alpina.
Parc Natural de l’Alt Pirineu NW. Vall d’Àneu. Mont-roig. Escala 1:25.000. ICGC.

ENREGISTRAMENT RUTA**: GPS Twonav. Aventura (fins al riu Bonaigua)