Czas  8 godzin 19 minut

2,0
4,0

Obejrzane 103 razy, pobrane 3 razy

w pobliżu Saldes, Catalunya (España)

Ruta circular pel Pedraforca, fugint de la massificació que hi ha actualment al Pollegó Superior, Coll de Verdet i la Tartera.

La ruta surt de les escales del pàrquing d'autocars (no és el millor punt, però volia provar nous camins) i puja fins arribar al refugi de Lluís Estasen. Des d'allà, seguim les indicacions fins als peus de la tartera. Des d'allà, anem cap a l'esquerra, seguint marques verd fosc (hi ha una pintada a una gran roca que indica el Pollegó Inferior) cap al bosquet que hi ha al sud de la tartera (a l'esquerra, si mirem cap amunt). Anem seguint les marques dins el bosc, fins arribar al Balcó de la Joaquima, des d'on tenim unes vistes magnífiques sobre el Pollegó Inferior, el Cadí, la Serra d'Ensinja i el riu Saldes. D'aquí seguim una estona més les marques verdes, fins arribar a un petit coll, on a mà esquerra hi ha uns prats rocosos, per on baixarem. Nosaltres vam baixar molt, per veure el Forat Gran de la Feixa Alta (més conegut com la Cova dels Talibans, per la via d'escalada).

Un cop vist, remuntem i anem seguint un caminet pràcticament pla que ens portarà a l'entrada Gran Diagonal. Tot i semblar imponent, no hi ha cap pas d'escalada, com a molt farem servir les mans per tenir més seguretat, però res passa dels graus II-III. Al final, hi ha una cadena que ens ajudarà a sortir de la Gran Diagonal. El camí segueix a mà dreta cap al Pollegó Inferior però nosaltres no el vam saber trobar i vam seguir per una tartera fins arribar al colll entre el Pollegó Inferior i el Fals Pollegó Inferior, on arriba un ràpel que ve des del Pollegó Inferior (són dos ràpels enllaçats de 20m i 25m).

Des d'aquí remuntem el llom fins al Pollegó Inferior, des d'on podem observar el massificat Pollegó Superior. Anem baixant cap a l'Oest (cap a Gòsol), fins a trobar un punt que ens sigui còmode per baixar a l'enforcadura (hi ha fites i en cas de dubte: com més avall, més fàcil). Des de l'Enforcadura vam baixar per la Tartera (però es pot pujar Pollegó Superior i Calderer) pel camí marcat. Un cop baix, ja només cal desfer el camí fins Estasen i, en última instància, fins al cotxe.

No hi ha aigua en tota la ruta.

No cal dur material d'escalada, però ens hem de sentir còmodes amb grimpar. La grimpada és aproximadament tant difícil com la de la ruta clàssica del Coll del Verdet, però més llarga. Tot i això, un casc per la Gran Diagonal no fa nosa, sempre ens pot tirar pedres el de davant o algú que hi hagi escalant per les parets més amunt.

La durada de la ruta és menor de la que ens surt a nosaltres, que vam voler buscar el camí cap al Pollegó Inferior i vam perdre molt temps (per això al final de la Gran Diagonal hi ha un tros recte).
Ryzyko

Final de la Gran Diagonal

Final de la Gran Diagonal, de la que es surt amb una cadena metàl·lica (en mal estat els parabolts del mig (hi ha una anella a dalt per fer un ràpel), però ben fixada a dalt per tres parabolts).

Entrada de la Gran Diagonal

Entrada a la Gran Diagonal, des d'on surten diferents vies d'escalada. Comencen les dificultats de la ruta, però res superior al grau III (grau II-III com a molt)
Tunel

Forat Gran de la Feixa Alta

Túnel natural molt llarg (d'uns 50m) per on es pot passar caminant (de fet, hi ha un camí que l'atravessa). Tot i que va suposar perdre alçada i desviar-nos va valdre la pena.
Skrzyżowanie

Trencall cap als prats

Trencall cap als prats que hi ha sobre les Costes d'en Dou
Panorama

Balcó de la Joaquima

Balcó elevat, fora del bosc, on podem veure el Cadí i la Serra d'Ensinja en primer pla. La boira matinal va fer encara més màgiques les vistes
Szczyt

El Calderer

Segon cim més alt del Pedraforca i el més alt que es veu des de Saldes

Pollegó Superior

Pic més alt del Pedraforca, molt massificat
Schronisko

Refugi Lluís Estasen

Refugi guardat als peus del Pedraforca
Skrzyżowanie

Trencall

Trencall a la base de la Tartera, per pujar seguirem les marques verdes i hi arribarem baixant per la tartera.
Przełęcz

Enforcadura

Coll entre els dos Pollegons, que dóna sortida a la tartera del Pedraforca (e ales dues, la de Saldes, més famosa, i la de Gòsol)

Coll entre el Pollegó Inferior i el Fals Pollegó Inferior

Coll entre el Pollegó Inferior i el Fals Pollegó Inferior, on es pot arribar fent un ràpel des del Pollegó Inferior (fent dos ràpels enllaçats de 20 i 25 metres). Es pot baixar directe cap a la tartera, però s'han de portar cordes molt més llargues.
Szczyt

Fals Pollegó Inferior

Punt més alt del dia, un dels molts cims oblidats del massís del Pedraforca

Pollegó Inferior

Pic més alt del sud del Pedraforca (i el tercer més alt del massís), la punxa que es veu a l'esquerra mirant des de Saldes