Moving time  36 minut

1 204 m
8,1

Obejrzane 180 razy, pobrane 14 razy

w pobliżu Kharū-ye ‘Olyā, Khorāsān-e Jonūbī (Iran)

دره ای را که به نام چشمه مرتضی علی معروف شده خود طبسی ها کال سردر می نامند و تنها قسمتی را که آب گرم از آن خارج می شود و بزرگترین چشمه آب گرم این مسیر است چشمه مرتضی علی می خوانند . این دره از خرو کمتر از 3 کیلومتر فاصله دارد و در مسیری سرازیری می توان به آن رسید . پارکینگی دارد برای پارک خودرو و بعد از طریق پله ها م یتوان به کف رودخانه و آغاز دره رسید . ابتدای مسیر ، دیوارهای های بریده خاکی دارد مثل کلوت ها و مثل کال جنی . ولی جلوتر که می رود این دیواره ها با سنگ هایی از نوع همان ها که در کوه های البرز و شمال غرب دیده می شود پوشیده شده است و مسیر آب با برش این سنگ ها ایجاد شده . آب از این دیواره های سنگی بیرون می زند . بعضی جاها سرد و بعضی جاها گرم . اکثر آنها که از دویاره می آید گرم است ولی زمینه آب ، آبی است که از بالادست می آید و سرد . بسته به نوع مخلوط شدنش و محل قرارگیری شما در آب ، می توانید دماهای مختلف آب را تجربه کنید . ما ساعات آغازین روز رفته بودیم و احساس م یکردیم باید آب سرد باشد ولی در کل آب زیاد سرد نیودو حتی در یک صبح نسبتا خنک پاییزی نیز می توان راحت در آن حرکت کرد .
این رودخانه پر ماهی هایی است که به پای انسان نزدیک می شوند و شروع به نوک زدن می کنند . خیلی ها دوست دارند و این را ماساژ ماهی می نامند . نمی دانم مفید هست یا نه ولی دیدنی و جالب است .
در حدود دو کیلومتری شروع مسیر ، طاق شاه عباسی را می توان دید که برای کاهش سیلاب ها زمان صفویه ساخته شده و هنوز سالم و پا بر جاست .
کل پیاده روی ما در این مسیر با گشت و گذار و عکس حدود 2.5 ساعت طول کشید . شاید تابستان بتوان وقتی را هم برای آبتنی اختصاص داد .