Czas  9 godzin 33 minut

Recorded marca 2018

2 075 m

Obejrzane 431 razy, pobrane 15 razy

w pobliżu Kūy-e Shahīd Beheshtī, Qazvīn (Iran)

رکابزنی مسیر قزوین به آبگرم یله گنبد و برگشت 11 و 12 فروردین 1397
آبگرم یله گنبد در بخش کوهین و در فاصله 56 کیلومتری شهر قزوین در منطقه ای کوهستانی واقع شده
صبح روز یازده فروردین رکابزنی را ساعت 8:30 از قزوین به سمت آبگرم یله گنبد با خروج از دروازه رشت و در جاده قدیم قزوین - رشت آغاز می کنیم. هوا کمی سرد بود و باد مخالف هم در حال وزیدن .از اول مسیر تا گردنه ی آبگرم، باد تماما در جهت مخالف ما می وزید و هر چه به سمت شمال حرکت میکردیم باد شدیدتر می شد.
بعد عبور از محمود آباد نمونه، نظام آباد و حسین آباد برای صبحانه در روستای آقابابا توقف میکنیم به امید اینکه کمی از شدت باد کم شود (در مواقعی که
ارتفاعات شمال قزوین مه آلود می شوند، باد نسبتا شدیدی از سمت کوهستان شمال قزوین به سمت دشت قزوین می وزد که به باد مه معروف است) . 3 کیلومتر بعد از آقابابا به جاده فرعی آبگرم میرسیم در ابتدای فرعی روستای بوئینک قرار دارد. در مسیر سربالایی رکاب میزنیم و بعد از 10 کیلومتر به روستای یله گنبد میرسیم. در داخل روستا یکی از اهالی ما را دعوت به چای می کند. بعد از یله گنبد با رکاب زدن 7.5 کیلومتر مسیر سربالایی دیگر به گردنه با ارتفاع 2075 متر از سطح دریا و دو راهی آبگرم و روستای ساربانک میرسیم. جاده آسفالته سمت راست به روستای ساربانک میرسد ما مسیر خاکی سمت چپ را ادامه میدهیم. وزش فوق العاده شدید باد در چند کیلومتر قبل از گردنه رکاب زدن در سربالایی ها را واقعا مشکل کرده بود خوشبختانه به محض رسیدن به گردنه وزش باد شدید قطع شد. جاده از قزوین تا گردنه تماما آسفالته بود ولی از گردنه تا آبگرم مسیر کاملا خاکی و سرپایینی است
قبل از گردنه چشمه آبی در سمت راست جاده وجود دارد قمقمه ها را از آب چشمه پر میکنیم و در مسیر سرپایینی به سمت آبگرم سرازیر می شویم و بعد از 14 کیلومتر به آبگرم با ارتفاع 864 متر از سطح دریا میرسیم. در مسیر سرپایینی چندین دو راهی بی نام و نشان وجود دارد که باید مسیر اصلی که قابل تشخیص میباشد را ادامه داد. محوطه آبگرم یله گنبد در دره ای واقع شده که دورتادور آن با صخره های عظیم احاطه شده است. در کف دره رودخانه ی کوچکی جاری است و در ورودی محوطه آبگرم چشمه ی آب برای آشامیدن وجود دارد. متاسفانه محوطه آبگرم فاقد برق، امکانات مناسب
برای شب مانی و سرویس بهداشتی تمیز می باشد.در داخل دره موبایل نیز آنتن نمی دهد. یک سری آلونک و چهار دیواری با سقف ایرانیت در اطراف آبگرم وجود دارد که در فصل تابستان افرادی با راه انداختن موتور برق آنها را کرایه میدهند در زمان حضور ما در ماه فروردین هیچ متصدی در آنجا نبود و فضای داخل و بیرون آلونک ها واقعا
کثیف بود. متاسفانه با وجود سطل های زباله ی بزرگ در محوطه آبگرم، انبوهی از زباله ها و بطری های پلاستیکی در محوطه، توسط گردشگران رها شده بودند. بعد از جمع آوری مقدار زیادی زباله، در یکی از آلونک ها چادرمان را برپا کردیم و بعد از خوردن ناهاربرای استفاده از آبگرم رفتیم
بنای آبگرم دارای استخر سرپوشیده ی نسبتا مناسبی است که آب چشمه از کف آن می جوشد و مازاد آبگرم هم از استخر خارج و به رودخانه ای که در کف دره جاری است می ریزد. این چشمه آبگرم، از دسته آبهاي معدني بيکربناته و گازدار خيلي گرم مي باشد. گرمای آن واقعا مطبوع است و برخلاف آبگرم های گوگردی که دارای بو میباشند این آبگرم فاقد هر گونه بویی میباشد
آب تنی در آبگرم بعد از یک روز رکابزنی سخت واقعا لذت بخش میباشد.
با تاریک شدن آسمان، بعد از مشاهده آسمان پرستاره منطقه، در کیسه خوابها استراحت میکنیم
صبح روز دوازدهم فروردین بعد از آبتنی مجدد در آبگرم وسایلمان را جمع میکنیم و آماده رکابزنی مسیر برگشت به سمت قزوین می شویم. در مسیر خاکی آبگرم تا گردنه برخلاف روز گذشته باید حدود 1200 متر ارتفاع بگیریم. هنگام شروع رکابزنی مه ارتفاعات منطقه را فرا گرفته بود و ما با افزایش ارتفاع کم کم وارد مه می شدیم. وجود خنکای مه، علیرغم شیب ها و سربالایی های سنگین مسیر، رکابزنی تا گردنه را واقعا لذت بخش کرده بود. بعد از رسیدن به گردنه مثل روز گذشته باد شدید شروع به وزیدن کرد ولی اینبار باد در جهت موافق ما بود و پس از گردنه در سرپایینی ها به سرعت گرفتن ما کمک میکرد. مسیر
برکشت را برخلاف روز قبل رکاب زدیم و سرانجام بعد از مجموعا 112 کیلومتر رکابزنی به قزوین رسیدیم

Agha Baba

fontanna

Spring (Cheshme)

چشمه آب نرسیده به گردنه آبگرم و قبل از دوراهی ابگرم و ساربانک

Yaleh Gonbad Hot water springs (AB GARM)