Moving time  5 godzin 20 minut

Recorded maja 2018

2 321 m

Obejrzane 647 razy, pobrane 29 razy

w pobliżu Majareh, Ardabīl (Iran)

ماسوله روستای زیبایی است .. بیشتز از آنکه زیبا باشد متفاوت است . با آنچه در جاهای دیگر می توان دید . نزدیک به کوه و هوایی نسبتا خنک در مقایسه با پایین دست ها ، جنگل های زیبای اطرافش و شهری که پلکانی است . خانه ها روی هم ساخته شده اند و بریا جذب مسافر ، چه زیبا و یکدست آراسته شده اند . جاهای کار شده خیلی مد نظر من برای سفر نیست . آنجاها که دست نخورده ترند را دوست تر دارم . ولی جاهایی هم باید باشد بریا گذاشتن جلوی مهمان . همچنان که مهمان های خارجی مان کیف م یکردند از بودن در ماسوله . شهری متفاوت از آنچه قبلا دیده بودند . کوچه ها را به اتفاق قدم زدیم و از هر صحنه ای که می شد عکس گرفتند .
مسیر اصلی رسیدن به ماسوله از راه رشت و فومن است .. تقریبا همه از این راه خود را به ماسوله می رسانند . ولی همین راه را بعد از ماسوله که ادامه دهید ، جاده خاکی می شود .و تا بالای کوه ها ادامه پیدا می کند . آنجا که بلندای البرز را رد می کند و در آنسوی کوه در دامنه جنوبی کوه ها در ارتفاعی نسبتا زیاد ، تا خلخال ادامه می یابد . و طبیعتا از همین راه می شود از خلخال به ماسوله رسید .
یک روز از سفرمان را به علت بارندگی تغییر دادیم و مسیر ناورود به خلخال را رکاب نزدیم . در عوض با ماشین خود را به مجره رساندیم . آنجا که راه ماسوله و اسالم از هم جدا می شود . از اینجا تا خلخال 10 کیلومتر بیشتر نیست . ما از اینجه رکابزنی را شروع کردیم . البته بعد از اینکه صبحانه را پیش علی آقا ، مغازه دار با ذوفی که در این سه راهی بساط دارد خوردیم. برایمان نان تازه سفارش داد از ده آوردند . بساط چایی اش براه بود و خودش هم بسیار خوش مشرب . از مجره که استارت زدیم ، جاده سرازیر بود و آسفالت . اطراف گل های زرد فراوان بود ولی پر نبود آنطور که باید . زود بود . البته امسال هوا سرد است وگرنه کلا زمان خوبلی است این زمان . امسال سرما مردم این منطقه را خیلی اذیت کرده . در کل راه درختان گردو با برگ های سیاه شده از سرما دیده می شوند . اهالی می گفتند کلا هیچ میوه ای نداریم امسال . این منطقه باغ زیاد دارد و میوه در سید درآمدشان مهم است . مخصوصا گردو. .
در این مسیر روستاهای بزرگ و کوچک زیاد است . در فواصل نه چندان زیاد از میان ده ها رد می شویم . بزرگترینشان کلور است . به کلور که رسیدیم بازار هفتگی وسط شهر براه بود . خود جاذبه ای است این بازارهای هفتگی . دیدنی بود . در کنار مغازه ای برای تجدید قوا ایستادیم و اطرافمان پر شد از بچه های ده . اینجا زبانشان اکثرا تاتی است . بزرگترها همه شان ترکی بلدند و عالی صحبت می کندد. کوچکترها کمتر .
روستای بزرگ بعدی شال است . در ادامه مسی ر، سربقالایی شروع می شود . سربالایی نسبتا خوب و نفس گیری هم هست . راه هم تا جایی آسفالت شده و در ادامه ، ماشین های راهسازی در حال کارند . خاکی خوبی دارد و به نظر می رسد تا مدت کوتاهی کار آسفالت آن هم بپایان برسد .
کمی مانده به گردنه ف قهوه خانه ای کنار راه است . من عقب تر از همه بودم . دیدم بچه ها ایستاده اند . من هم رفتم . دیدم آقا هادی با پیرمرد قهوه خانه دار خوش و بش می کنند و از خاطرات سفر 5-6 سال قبل آقا هادی می گویند . پیرمرد یادش بود . سر صحبت را با او باز کردیم . گفت بیش از 150 سال است که خانوادگی این قهوه خانه را دارند . قبلاا مسیر تردد کاروان ها بود از شمال به خلخال و برعکس که تبادل مایحتاج می کردند . گفت بعدها دیگر از این مسیر ، تبادلی نمی شود . فقط کوه نوردها می آیند و مسافران گذری . جای خواب هم دارد . مشتری های خاصی دارد که می آیند در این گوشه خلوت و دنج به دور از همه چیز چند روزی را استراحت می کنند . اطراف قهوه خانه کوه های پر برکتی دارد و پر است از آویشن و امثالهم .. من آرام می رفتم و سعی میکردم زیباییها را مزه مزه کنم . از گروه عقب تر بودم . ولی نشد که نایستم و بقچه ام را از آویشن هایی که کنار جاده چشمک می زدند پر نکنم .
بعد از قهوه خانه ، ماجلان است و دیگر هیچ تا خود ماسوله . از ماجلان به بعد ، راه باریک تر می شود . کوه را دور می زنیم و از شکافی که در کوه ها ساخته اند وارد دنیای ابرها می شویم. آن سوی کوه ها پر ابر است . از بالا ابرها را می بینیم و کم کم که ارتفاع کم می کنیم وارد ابرها می شویم . خیلی غلیظ نیست و می شود در مه سبک ، جنگل هایی را که کم کم شروع می شوند را دید . گل های گاوزبان که همه جا پر اند . من نمی شناختم این گل ها را . امیر از خانواده ای که مشغول چیدن بودند پرسید . ما هم بی نصیب نماندیم و در فرصتی که آقا هادی ، لنت هایش را عوض می کرد ، امیر از این گل ها چید .
پایین تر از مه ف هوا گرم بود . ابرها بالا ماندند و ما سمت ماسوله سرازیر شدیم . خانه معلم که هدف اولیه ما بود برای مجردها اتاق نداشت . خانه دو طبقه ای گرفتیم که هر طبقه اش یک اتاق داشت . مستقر شدیم چه مستقر شدنی . اگرچه اولین کوچه روستا بودیم ولی بالا بردن چرخ ها از 30-40 پله ای که شیبشان هم خیلی تند بود ، بعد از 70-80 کیلومتر رکابزنی ، خسته کننده بود .
آماده شدیم و به گشت شهر رفتیم . غذا تا افطار نبود و تا افطار هر چه از شهر می شد دید را دیدم . شام را به دیزی و آش مهمان کردیم خودمان را . خیلی هم چسبید .
برنامه روز بعد ما از ماسوله تا قلعه رودخان و رشت بود . شب استراحت کاملی کردیم . خستگی را در ماسوله گذاشتیم و بعد از صرف صبحانه عدسی آیدین پز که با آویشن تازه معطر شده بود ، از ماسوله بیرون زدیم .
پ.ن :
راه ماسوله به خلخال را با ماشین شخصی هم می توانید بروید .
مسیری از سمت زنجان و آب بر هم هست که در نهایت به این راه می رسد و از آنجا هم می توانید به ماسوله برسید .
نرسیده به شال ،مسیر دو راهی می شود و می توانید از آنجا به سمت گیلوان و ماسال هم بروید .
مسیری که ما آمدیم در کنار رودخانه ای است که از سمت خلخال شروع شده و به سمت کلور و از آنجا به سمت زنجان می رود . این رودخانه یکی از سرشاخه های سفید رود و قزل اوزن است . جایی که جاده اصلی از رودخانه جدا می شود و ارتفاع می گیرد ، مسیری خاکی در امتداد رودخانه ادامه پیدا می کند که با ادامه آن می توان به دشت طارم رسید . این مسیر ، برای برنامه ای دیگر عالی است .