Pobierz

Poziom trudności

Łatwy

zejść

• Zdjęcie CBTT Baix Empordà. La vall d'Aro; de Castell d'Aro a Santa Cristina d'Aro

Czas

30 minut

Współrzędne

28 kwietnia 2014

kwietnia 2008

Obejrzane 2253 razy, pobrane 39 razy

w pobliżu Fanals d'Aro, Catalunya (España)

[CA] CBTT Baix Empordà. La vall d'Aro; de Castell d'Aro a Santa Cristina d'Aro

Els Centres BTT Catalunya són una xarxa i una marca de Catalunya Turisme consistent en equipaments de lliure accés per a la pràctica de la BTT. Implantats arreu de Catalunya, són un recurs d'esplai i de descoberta del país pensats per contribuir al desenvolupament turístic en zones que reuneixen bones condicions per a la pràctica d'aquest popular esport. Cadascun d'aquests centres té la singularitat pròpia donada per la seva localització i unes característiques comunes a la resta de centres com l'oferta de rutes de diferents nivells de dificultat, que segueixen un mateix codi de senyalització, i uns serveis d'acolliment i d'informació pensats per satisfer les particularitats de l'activitat de la BTT.

Entre el massís de les Gavarres, al nord, i el de l'Ardenya, al sud, el Centre BTT del Baix Empordà disposa de rutes molt assequibles a la vall d'Aro, on, de fet, se'n troba el punt d'acolliment, localitzat a Castell d'Aro. El seu nucli antic va ser declarat el 1995 Bé Nacional d'Interès Cultural per la Generalitat de Catalunya. El castell de Benedormiens, origen de la vila, apareix documentat per primera vegada l'any 1041 i va ser bastit per protegir la vall d'Aro dels atacs dels musulmans. Al voltant del castell, es va anar formant el poble, mentre que les masies més allunyades es fortificaren i, fins i tot, s'edificaren torres de defensa. El castell de Benedormiens es pot visitar els dies en què hi ha obertes les exposicions d'art o bé realitzant la visita guiada al nucli antic de Castell d'Aro, que inclou també el Museu de la Nina de Castell d'Aro. La ruta proposada -la número 1 del Centre BTT del Baix Empordà- utilitza camins en molt bon estat i amb molt poc trànsit motoritzat possibilitant una passejada en bicicleta agradable entre conreus, sureres i bonics nuclis rurals i masos ben restaurats.

Ruta senyalitzada.

L'itinerari surt del punt d'acolliment del Centre BTT situat a Castell d'Aro. Per arribar-hi, s'agafa a migdia la carretera C-31 des de Palafrugell i, havent deixat enrere Palamós i Calonge, es pren la sortida indicada cap a Castell d'Aro, població on s'entra de seguida per la GI-662. Uns 500 metres després de la sortida, s'arriba a una rotonda on es veuen els indicadors del Centre BTT del Baix Empordà, que menen a l'esquerra. Es fan uns 100 metres per aquest vial (carretera de S'Agaró) i es gira a la dreta. Es tomba també a mà dreta pel següent carrer i se surt a l'avinguda del Carrilet, just davant del punt d'acolliment del Centre BTT, ubicat en uns locals contigus a l'antiga estació del carrilet de Sant Feliu de Guíxols a Girona. S'estaciona el vehicle en els espais propers a aquest punt.

0,00 km (20 m). Des de l'edifici del punt d'acolliment, se surt a la dreta (O) per la Via Verda de Girona a Sant Feliu de Guíxols en direcció a la primera població. Inicialment, es coincideix amb la xarxa cicloturística del Baix Empordà i amb el PR C-110. Aquest tram per la Via Verda és planer i molt freqüentat per caminadors i ciclistes. Es passa alguna passarel·la metàl·lica i es divisa al fons els Carcaixells de Solius, una formació de grans blocs de roca granítica equipada amb cadenes, ganxos i cordes molt visitada per la seva peculiaritat i com a part de l'excursió al Montclar, que també es distingeix una mica més a la seva esquerra.

2,45 km (35 m). Santa Cristina d'Aro. Sense arribar a l'antiga estació del carrilet, on hi ha un punt d'informació turística, es baixa a la dreta (S) per un vial asfaltat i, més endavant, es trenca dues vegades a la dreta: primer seguint el rec i posteriorment el riu Ridaura (O/SO).

3,10 km (25 m). Atenció! Es creua la carretera C-250, de Girona a Sant Feliu de Guíxols, i es continua recte (SO) vorejant la població per sota fins a arribar al camí asfaltat d'accés a la urbanització Golf Costa Brava.

3,65 km (25 m). Es gira a l'esquerra (SO) creuant el Ridaura per un pont elevat i la C-65 per un pas inferior i s'entra a la urbanització Golf Costa Brava.

3,90 km (30 m). Bifurcació. Cal parar atenció en entrar a la urbanització, ja que, uns 250 metres després del pont sobre el Ridaura, cal deixar el vial principal i girar a l'esquerra (S) pel carrer Claude Burrus.

4,00 km (30 m). Encreuament: es tomba a l'esquerra (E) per iniciar el retorn a Castell d'Aro just en un punt en què es coincideix amb les rutes 2 i 7 del Centre BTT. Sempre en direcció est, es passa vora can Jofre i can Duran, de grans dimensions i on encara s'observa l'edificació d'una bomba d'aigua moguda per la força del vent.

5,35 km (25 m). Es deixa a la dreta l'antic molí d'en Tarrés, actualment un restaurant, i de seguida es troba la tanca del càmping Santa Cristina: es continua a l'esquerra. Poc després, es gira a la dreta com si es volgués entrar al càmping: cal atansar-se a la carretera C-65 i creuar-la per un pas inferior. Es tomba tot seguit a l'esquerra (NO) i posteriorment a la dreta (E) i se surt a una pista ampla i en molt bon estat que se segueix cap al NE. Es deixen a la dreta algunes propietats amb majestuosos masos molt ben restaurats.

7,22 km (15 m). Després d'un tram planer i recte, el camí entra a un bosquet de pins per evitar una planta industrial. L'escassa altitud guanyada permet gaudir de bones vistes del nucli antic de Castell d'Aro, destacant-ne el castell de Benedormiens i l'església de Santa Maria. Es davalla entre unes cases i, tot seguit, es gira a l'esquerra (NO) per passar pel pas inferior de la carretera C-31.

7,85 km (12 m). Just després del pas inferior de la C-31, es travessa el riu Ridaura a gual: cal parar atenció en cas de pluges recents per les possibles riuades. Se supera un curt pujador i es continua recte (N). Es passa entre uns magatzems (a l'esquerra; O) i la depuradora (a la dreta; E) municipals i, sempre pel camí asfaltat, es gira a dreta i a esquerra i s'arriba als afores de Castell d'Aro.

8,65 km (20 m). Es retroba la Via Verda de Girona a Sant Feliu de Guíxols, que ara es pren a la dreta (E) fins a Castell d'Aro.

8,90 km (20 m). Ben aviat, es torna a l'antiga estació del carrilet i punt d'acolliment del Centre BTT del Baix Empordà. Fi de l'itinerari.

Més informació

[ES] CBTT Baix Empordà. El valle de Aro; de Castell d'Aro a Santa Cristina d'Aro

Los Centros BTT Catalunya son una red y una marca de la Agencia Catalana de Turismo que consiste en equipamientos de libre acceso para la práctica de la BTT. Son un recurso de ocio y de descubrimiento de Catalunya pensados para contribuir al desarrollo turístico en zonas que reúnen buenas condiciones para la práctica de este popular deporte. Cada uno de estos centros tiene la singularidad propia dada por su localización y características comunes al resto de centros, como la oferta de rutas de distintos niveles de dificultad que siguen un mismo código de señalización, y servicios de acogida y de información pensados para satisfacer las particularidades de la actividad de la BTT.

Entre el macizo de Les Gavarres, al norte, y el de L'Ardenya, al sur, el Centro BTT del Baix Empordà dispone de rutas muy asequibles en el valle de Aro, donde, de hecho, se encuentra su punto de acogida, localizado en Castell d'Aro. Su casco antiguo fue declarado en 1995 Bé Nacional d'Interès Cultural por la Generalitat de Catalunya. El castillo de Benedormiens, origen de la villa, aparece documentado por primera vez en 1041 y fue construido para proteger el valle de Aro de los ataques de los musulmanes. Alrededor del castillo, se fue formando el pueblo, mientras que las casas más alejadas se fortificaron y, incluso, se edificaron torres de defensa. El castillo de Benedormiens se puede visitar los días en que hay abiertas las exposiciones de arte o bien realizando la visita guiada al casco antiguo de Castell d'Aro, que incluye también el Museu de la Nina. La ruta propuesta -la número 1 del Centro BTT del Baix Empordà- utiliza caminos en muy buen estado y con muy poco tránsito posibilitando un paseo en bicicleta agradable entre cultivos, alcornoques y bonitos núcleos rurales y masías bien restauradas.

Ruta señalizada.

El itinerario sale del punto de acogida del Centro BTT situado en Castell d'Aro. Para llegar a esta población, se toma a mediodía la carretera C-31 desde Palafrugell y, habiendo dejado atrás Palamós y Calonge, se toma la salida indicada hacia Castell d'Aro, población donde se entra enseguida por la GI 662. Unos 500 metros después de la salida, se llega a una rotonda donde se ven los indicadores del Centro BTT del Baix Empordà, que nos llevan a la izquierda. Se hacen unos 100 metros por este vial (carretera de S'Agaró) y se gira a la derecha. Se gira también a mano derecha por la siguiente calle y se sale a la avenida del Carrilet, justo delante del punto de acogida del Centro BTT, ubicado en unos locales contiguos a la antigua estación del ferrocarril de Sant Feliu de Guíxols a Girona. Se estaciona el vehículo en los espacios cercanos a este punto.

0,00 km (20 m). Desde el edificio del punto de acogida, se sale a la derecha (O) por la Vía Verde de Girona a Sant Feliu de Guíxols en dirección a la primera población. Inicialmente, se coincide con la red cicloturística del Baix Empordà y con el PR C-110. Este tramo por la Vía Verde es llano y muy frecuentado por caminantes y ciclistas. Se pasa alguna pasarela metálica y se divisa al fondo Els Carcaixells de Solius, una formación de grandes bloques de roca granítica equipada con cadenas, ganchos y cuerdas muy visitada por su peculiaridad y como parte de la excursión al Montclar, que también se distingue un poco más a su izquierda.

2,45 km (35 m). Santa Cristina d'Aro. Sin llegar a la antigua estación del Carrilet (ferrocarril de vía estrecha), donde hay un punto de información turística, se baja a la derecha (S) por un vial asfaltado y, más adelante, hay que desviarse dos veces a la derecha: primero siguiendo una acequia y posteriormente el río Ridaura (O/SO).

3,10 km (25 m). Atención! Se cruza la carretera C-250, de Girona a Sant Feliu de Guíxols, y se sigue recto (SO) bordeando la población por debajo hasta llegar al camino asfaltado de acceso a la urbanización Golf Costa Brava.

3,65 km (25 m). Se gira a la izquierda (SO) cruzando el Ridaura por un puente elevado y la C-65 por un paso inferior y se entra en la urbanización Golf Costa Brava.

3,90 km (30 m). Bifurcación. Hay que prestar atención al entrar en la urbanización, ya que, unos 250 metros después del puente sobre el Ridaura, hay que dejar el vial principal y girar a la izquierda (S) por la calle Claude Burrus.

4,00 km (30 m). Cruce: se gira a la izquierda (E) para iniciar el retorno a Castell d'Aro justo en un punto en el que se coincide con las rutas 2 y 7 del Centro BTT. Siempre en dirección este, se pasa cerca de Can Jofre y Can Duran, de grandes dimensiones y donde todavía se observa la edificación de una bomba de agua movida por la fuerza del viento.

5,35 km (25 m). Se deja a la derecha el antiguo molino de En Tarrés, actualmente un restaurante, y enseguida se encuentra la valla del camping Santa Cristina: se continúa a la izquierda. Poco después, se gira a la derecha como si se quisiera entrar en el camping: hay que acercarse a la carretera C-65 y cruzarla por un paso inferior. A continuación, se gira a la izquierda (NO) y posteriormente a la derecha (E) y se sale a una pista ancha y en muy buen estado que se sigue hacia el NE. Se dejan a la derecha algunas propiedades con majestuosas masías muy bien restauradas.

7,22 km (15 m). Después de un tramo llano y recto, el camino entra en un bosque de pinos para evitar una planta industrial. La escasa altitud ganada permite disfrutar de buenas vistas del casco antiguo de Castell d'Aro, destacando el castillo de Benedormiens y la iglesia de Santa Maria. Se desciende entre unas casas y, a continuación, se gira a la izquierda (NO) para seguir por el paso inferior de la carretera C-31.

7,85 km (12 m). Justo después del paso inferior de la C-31, se cruza el río Ridaura por un vado: hay que tener cuidado en caso de lluvias recientes por las posibles riadas. Se supera una corta rampa y se sigue recto (N). Se pasa entre unos almacenes (a la izquierda; O) y la depuradora (a la derecha; E) municipales y, siempre por el camino asfaltado, se gira a derecha y a izquierda y se llega a las afueras de Castell d'Aro.

8,65 km (20 m). Se reencuentra la Vía Verde de Girona a Sant Feliu de Guíxols, que ahora se toma a la derecha (E) hasta Castell d'Aro.

8,90 km (20 m). Muy pronto, se vuelve a la antigua estación del Carrilet y al punto de acogida del Centro BTT del Baix Empordà. Fin del itinerario.

Más información

[EN] Baix Empordà Catalunya Mountain Biking Centre. The Aro Valley: from Castell d'Aro to Santa Cristina d'Aro

Centres BTT Catalunya (Catalonia Mountain Bike Centres) are a network and a Catalan Tourist Board brand consisting of freely accessible facilities for mountain biking. Established throughout Catalonia, they are a resource for recreation and discovery that has been specifically devised to contribute to the tourism development of areas that offer excellent conditions for doing this sport. While each centre is unique because of its location, together they have certain features in common, such as offering routes with different levels of difficulty (all of which follow the same signposting system), and reception and information services designed to meet the particular needs of mountain biking as an activity.

The Baix Empordà CBTT offers easily manageable routes in the Aro Valley between the Les Gavarres Massif, to the north, and the L'Ardenya Massif to the south. The centre's reception point is located in Castell d'Aro, the old quarter of which was declared a National Asset of Cultural Interest by the Government of Catalonia in 1995. Benedormiens Castle, the origin of the town of Castell d'Aro, first appears recorded in documents in 1041 and was built to protect Aro Valley from Saracen attacks. The town gradually grew around the castle, while the outlying farmhouses were fortified and even defence towers were built. Benedormiens Castle can be visited when art exhibitions are open or as part the guided tour of the old quarter of Castell d'Aro, which also includes the Castell d'Aro Doll Museum. This route follows tracks that are in very good condition and are rarely used by motorised traffic, making this a pleasant mountain bike ride amid crops, cork oak trees and pretty countryside villages and well-restored farmhouses.

Marked trail.

More information

Font: Generalitat de Catalunya, 19/12/08

Estació del Carrilet de Castell d'Aro

• Zdjęcie Josep M Sellares

Josep M Sellares 21 sie 2018

I have followed this trail  zweryfikowane  View more